Prezentowany scenariusz zajęcia otwartego to wspólna zabawa ojców i dzieci z okazji Dnia Ojca, a także propozycje zabaw dla rodziców i dzieci do wykorzystania w czasie wolnym w domu.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO Z UDZIAŁEM DZIECI I RODZICÓW PT. „TATO, POBAW SIĘ ZE MNĄ”
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 35 W PŁOCKU GRUPA DZIECI 3-LETNICH OPRACOWAŁY: JOANNA KRZYWIŃSKA, ELŻBIETA DOBROWOLSKA
TEMAT: „TATO, POBAW SIĘ ZE MNĄ” CEL GŁOWNY: - wdrażanie do okazywania miłości i szacunku do taty oraz aktywnego spędzania wspólnie z nim wolnego czasu (integracja rodziców i dzieci); - rozwijanie u dzieci i rodziców empatii poprzez uczestniczenie w różnorodnych zabawach i ćwiczeniach pozwalających na wyrażanie swoich uczuć, przeżyć w różny sposób: taniec, ruch, środki plastycznego wyrazu; CELE SZCZEGÓŁOWE: Dzieci - wykonują razem konkretne działania współpracując w zgodzie - potrafią rozpoznać i nazwać swoje uczucia - kolorują portret przedszkolaka i buźki przedstawiające uczucia - umieją zatańczyć poleczkę - uczą się relaksować i wyciszać przy ćwiczeniach wg P.Dennisona i wykonując na sobie wzajemnie „dziecięce masażyki” - wspólnie z rodzicem pokonują tor przeszkód - rodzice i dzieci potrafią się odprężyć i czerpać radość ze wspólnej zabawy; Rodzice (ojcowie) - poznają bliżej metody pracy w przedszkolu i uczą się zabaw, które mogą wykorzystać w domu - uczą się prawidłowej komunikacji ze swoim dzieckiem - zapewniają swoim dzieciom poczucie miłości akceptacji, zrozumienia i bezpieczeństwa METODY: - pedagogika zabawy - metoda ,, Gimnastyka mózgu” P. Dennisona - metoda ,, Ruchu rozwijającego’’ W. Sherborne
POMOCE: duże arkusze szarego papieru, kredki i mazaki, woda do picia i jednorazowe kubeczki, podkłady muzyczne do zabawy przy muzyce i do tańca, pomoce do toru przeszkód (krzesełka, stoliki, woreczki) PRZEBIEG:
1. Powitanie i zaproszenie do wspólnej zabawy; 2. Integracyjny taniec powitalny ojców przy muzyce greckiej(„G. Zorba”) - w kręgu; dzieci wyklaskują rytm muzyki. 3. Wspólne rysowanie w zespołach dzieci (zadanie dla tatusiów) i odrysowanie dłoni taty przy rysunku (zadanie dla dziecka). Rodzic podpisuje pracę (na dużych arkuszach papieru-praca zespołowa) 4. „Poleczka” - wspólny taniec dzieci z ojcami w parze. Dzieci znają już podstawowe kroki poleczki więc uczą swoich tatusiów; * taniec w parach po okręgu, w podskokach * w parze - kółeczka * po okręgu, w podskokach * w parze - haczyki 5. „Przesłanie serc” - Ojcowie z dziećmi siadają w kręgu i wykonują ćwiczenia zgodnie z opisem i pokazem nauczyciela Wszyscy rysują przed sobą obiema rękami jednocześnie duże serca, które następnie „przedmuchują” do kogoś wybranego w kole (rysowanie oburącz, właściwe oddychanie przeponowe); chętne osoby mogą napić się niegazowanej wody mineralnej 6. Tor przeszkód – dziecko wspólnie z tatą tworzą parę Dzieci losują obrazki, by ustalić z którą parą będą się ścigać (pary takich samych obrazków) i jaka będzie ich kolejność; Przeszkody: *bieg slalomem z dzieckiem na stopach *przejście przez koło ustawione pionowo (obydwoje, jedno za drugim) *wspólne rzucenie woreczka do kosza 7. Ćwiczenia oddechowe – relaksujące, w pozycji Dennisona („ Sowa”), oddychanie przeponowe; po krótkim wspólnym odpoczynku chętni częstują się wodą mineralną 8. „Malowanie motyla” – rysowanie „leniwej ósemki” przy piosence; rodzice wraz z dziećmi rysują w powietrzu najpierw ręką, potem nogą i biodrami; 9. „Kolorowe żywe hasło” Ojcowie losują kartoniki, na których umieszczone są: z jednej strony cyfra, z drugiej strony kolejna część z hasła. Zadaniem dzieci i ich tatusiów jest ozdobienie kartoników według własnego pomysłu (kredkami) i ustawienie dzieci w odpowiedniej kolejności według danych cyfr (w szeregu) Wybrany rodzic odczytuje następnie całe hasło będące życzeniami od dzieci z okazji Dnia Ojca; Hasło: „DUŻO SŁOŃCA I RADOŚCI NIECH W SERDUSZKU TATY GOŚCI” Nauczyciel zawiesza kolorowe hasło na przygotowanej specjalnie wystawie; 10. Dzieci indywidualnie składają życzenia swoim tatusiom i wręczają drobne upominki samodzielnie wykonane– „Pojemnik na drobiazgi” oraz „Słoneczny kapelusz” (wykonane wcześniej na zajęciach) 11. „Malowanie uczuć” – zadaniem rodziców i dzieci jest narysowanie na arkuszach papieru „buziek” z odpowiednią miną. Będzie to odpowiedź na pytanie „ Jak podobały ci się zajęcia?” (wykorzystanie arkuszy z wcześniejszymi rysunkami dzieci- zad.1; Każdy odnajduje swój rysunek i przy nim umieszcza „buźkę”). Dzieci i ojcowie konsultują między sobą, jaką minę chcą umieścić przy obrazku, a następnie kolorują ją. 12. Na zakończenie rodzice wspólnie z dziećmi oglądają wystawę prac dzieci pt. „Mój Tata” 13. Rozdanie rodzicom do domu kartek z treścią wierszyków na masażyki do wykorzystania z dziećmi w domu np. przed snem w celu relaksacji : ,, Rak’’, ,, Idzie kominiarz”, ,, Czapla’’ ( treść wierszyków zawarta jest w książce opracowanej przez M. Bogdanowicz pt. ,, Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce Masażyki).
LITERATURA: - ,,Twórcza kinezjologia w praktyce’’. Propozycje dla każdego. Wydawnictwo KINED – Joanna Zwoleńska Warszawa 2004 - Metoda ,, Ruchu rozwijającego’’ W. Sherborne - ,, Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki” Opracowała Marta Bogdanowicz Wydawnictwo HARMONIA Gdańsk 2003.
|